Pendaftaran Pakej Komunikasi Belia – Rebat RM200 SKMM Di Buka Sekarang!
Belanjawan 2013 yang dibacakan oleh
Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Najib pada September tahun lalu
mempunyai beberapa intipati. Antara intipati belanjawan tersebut ialah
Rebat RM200 untuk belia bagi membeli telefon pintar dalam Pakej
Komunikasi Belia. Pendaftaran telah dibuka bermula hari ini dan terhad
untuk 1.5 juta belia sahaja dengan syarat-syarat tertentu. Pendaftaran
boleh dilakukan secara online dari jam 7 pagi hingga 11 malam di laman sesawang SKMM (https://komunikasibelia.skmm.gov.my/). Berikut merupakan langkah bagi yang ingin memohon rebat ini.
[UPDATE] 2 Januari 2013
Had limit untuk harga telefon pintar
telah di tarik kembali di mana pemohon boleh membeli apa jua jenis
telefon pintar tanpa ada harga maksimum. Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim
berkata dalam laman Twitter beliau; “Kabinet
bersetuju belia 21-30 tahun dan berpendapatan RM3,000 ke bawah boleh di
tawarkan untuk membeli apa jua telefon pintar dengan rebat RM200 mulai
bulan ini.“
Syarat‐syarat kelayakan permohonan Pakej Komunikasi Belia (Rebat RM200):
- Warganegara Malaysia yang berumur di antara 21‐30 tahun pada tarikh memohon;
- Pendapatan bulanan adalah RM3,000 dan ke bawah;
Model telefon pintar 3G yang ditawarkan (Harga maksima RM500);- Untuk langganan baru dan sedia ada pakej jalurlebar; dan
- Satu telefon/pakej hanya untuk satu belia.
Peringatan:
- Penebusan rebat ini akan luput selepas satu (1) bulan dari tarikh permohonan berjaya.
- Permohonan semula hanya dibenarkan dalam tempoh dua (2) bulan daripada tarikh permohonan
Pemohon hanya layak untuk menebus telefon yang berharga tidak lebih daripada RM500 dan yang telah diluluskan oleh SKMM.
Soalan Lazim:
S: Sekiranya saya belum mempunyai langganan jalur lebar, apa yang perlu saya buat?
J: Anda dikehendaki melanggan pakej jalur lebar yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan terpilih bagi melayakkan anda menuntut rebat ini.
J: Anda dikehendaki melanggan pakej jalur lebar yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan terpilih bagi melayakkan anda menuntut rebat ini.
S: Siapakah penyedia perkhidmatan yang terlibat dalam inisiatif ini?
J: Penyedia perkhidmatan yang terlibat ialah Maxis Berhad, Celcom Axiata Berhad, DiGi Telecommunications Sdn Bhd, U Mobile, YTL Communications, Tune Talk dan Clixster.
J: Penyedia perkhidmatan yang terlibat ialah Maxis Berhad, Celcom Axiata Berhad, DiGi Telecommunications Sdn Bhd, U Mobile, YTL Communications, Tune Talk dan Clixster.
S: Selepas saya membuat pra pendaftaran laman sesawang, apakah yang patut saya lakukan?
J: Anda akan memperolehi status permohonan dengan serta-merta. Jika status anda berjaya, paparan status tersebut boleh dicetak dan/atau diemel kepada anda. Cetakan atau nombor rujukan tersebut perlu dibawa ke wakil-wakil penyedia perkhidmatan yang sah untuk membuat tuntutan dengan cara pembelian terus.
J: Anda akan memperolehi status permohonan dengan serta-merta. Jika status anda berjaya, paparan status tersebut boleh dicetak dan/atau diemel kepada anda. Cetakan atau nombor rujukan tersebut perlu dibawa ke wakil-wakil penyedia perkhidmatan yang sah untuk membuat tuntutan dengan cara pembelian terus.
S: Apakah dokumen yang perlu dikemukakan kepada wakil-wakil penyedia perkhidmatan semasa membuat tuntutan?
J: Dokumen yang perlu dikemukakan semasa membuat tuntutan ialah seperti berikut:
J: Dokumen yang perlu dikemukakan semasa membuat tuntutan ialah seperti berikut:
- Salinan MyKad / Kad Polis / Kad Tentera
- Salinan kad pelajar bagi pelajar sepenuh / separuh masa
Harga, terma serta syarat-syarat pakej langganan tertakluk kepada penyedia perkhidmatan tersebut.
S: Sekiranya saya ada pertanyaan, kepada siapa patut saya tujukan?
J: Sebarang pertanyaan boleh diajukan melalui email iaitu komunikasibelia [at] cmc.gov [dot] my atau telefon 1-800-88-4040 (Isnin sehingga Jumaat kecuali cuti umum dari pukul 8.30 pagi hingga 5.30 petang) mulai 1 Januari 2013. Selain itu anda juga boleh menghubungi penyedia perkhidmatan yang terlibat atau hadir terus ke wakil-wakil penjual yang sah.
J: Sebarang pertanyaan boleh diajukan melalui email iaitu komunikasibelia [at] cmc.gov [dot] my atau telefon 1-800-88-4040 (Isnin sehingga Jumaat kecuali cuti umum dari pukul 8.30 pagi hingga 5.30 petang) mulai 1 Januari 2013. Selain itu anda juga boleh menghubungi penyedia perkhidmatan yang terlibat atau hadir terus ke wakil-wakil penjual yang sah.
p/s credit to http://www.kauthar.net
Tiada ulasan:
Catat Ulasan